TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 2
Azami Süresi (Yıl) 3
Kontenjanı
Staj Durumu Var
Program İçeriği

Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün amacı, dilimiz ve edebiyatımız üzerine
bilimsel araştırmalar, incelemeler yapmak; Türk Dili ve Edebiyatının çeşitli
sahalarında ihtiyaç duyulan uzmanlaşmış kadroları (eğitimci-araştırmacı)
yetiştirmektir. Bölümümüzde, yurt içinde ve yurt dışında Türk Dili ve Edebiyatı
alanında yapılan en son gelişmeler takip edilmekte, çağdaş Türkoloji
araştırmalarında kullanılan metotlar uygulanmakta ve öğretilmektedir. Bölge
araştırmalarına öncelik verilerek çevredeki halk edebiyatı, kültürü ile ilgili
yazılı-sözlü malzemeler tespit edilip akademik seviyede değerlendirilmektedir.
Yapılan bilimsel çalışmaların yayın, konferans, bildiri ve seminerler yoluyla
bilim dünyasına ulaşması sağlanmaktadır. Öğrencilerimize Eski Türkçe
devresinden bugüne Türk dilinin tarihi devreleri ve Türk Edebiyatı sahasına
giren eser ve şahsiyetlerin çağdaş yöntemlerle öğretilmesi, mezunlarımızın
Türkoloji alanında bilimsel araştırmalar yapabilecek düzeyde yetişmeleri
hedeflenmektedir. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde Yeni Türk Dili,
Eski Türk Dili, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı, Türk Halk
Edebiyatı ve Türk Halk Bilimi olmak üzere altı ana bilim dalında yüksek lisans
ve doktora programları yürütülmektedir. Üniversitemizin ve fakültemizin
akademik iklimine paralel olarak, bir sosyal bilim dalı olan Türk Dili ve
Edebiyatı alanında, bilimin prensip ve işleyişini kavramış, analiz ve sentez
yeteneği kazanmış, alanında nitelikli bilimsel araştırma ve inceleme yapabilen,
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla diğer alanlar arasında disiplinlerarası bakış
açısına sahip, pozitif bilimler ile hayatın diğer alanları arasında bağlantı
kurabilen; insanlığın ortak değerlerini paylaşan, evrensel değerler
çerçevesinde, yüksek düzeyde eğitim verebilen, eleştirel düşünceye sahip,
beceri ve motivasyonunu güçlendiren; sürekli değişen dünyada, bilimsel anlayışa
bağlı, çağdaş, sorgulayıcı, insan haklarına ve etik değerlere saygılı, sosyal
ilişkilerde aktif, demokratik ilkeleri özümsemiş, hoşgörü sahibi, farklı
kültürler ve değerler karşısında objektif kriterlerle karşılaştırmalar ve
değerlendirmeler yapabilen, bölgesel kültür değerlerinin araştırılmasına ve
ortaya çıkarılmasına katkı sağlayan, bilgi ve tecrübelerini ülke ve insanlık
âlemi ile paylaşmayı benimseyen, Türk dilinin ve Türk edebiyatının geçmişten
günümüze metinlerini özümsemiş, ilgili meslek ve sanat alanlarında, buradan
hareketle olumlu aktarım ve üretimde bulunabilen ve Atatürk İlke ve
İnkılaplarına bağlı bilim insanları adamları yetiştirmektir.

Bölüm Başkanı
Prof.Dr. Hülya Arslan Erol
Bölüm AKTS(ECTS) Koordinatörü
Arş.Gör Ayşe Karakoç
Sekreter
Memur Ali Önel
Anabilim Dalı Başkanı
Prof.Dr. Mehmet Erol
Anabilim Dalı Başkanı
Prof.Dr. Hülya Arslan Erol
Anabilim Dalı Başkanı
Prof.Dr. Halil İbrahim Yakar
Anabilim Dalı Başkanı
Doç.Dr. Mehmet Soğukömeroğulları
Anabilim Dalı Başkanı
Dr.Öğr.Üyesi Ülkü Polat
Anabilim Dalı Başkanı
Doç.Dr. Mustafa Gültekin
Tarihçe
27/06/1987 tarihinde kurulup 1992-1993 eğitim-öğretim yılında ilk öğrencilerini alarak faaliyete geçen Fen-Edebiyat Fakültesi, Gaziantep Üniversitesinin ilk kurulan fakültelerinden birisidir. Kuruluş sırasına göre Fen-Edebiyat Fakültesinin 4. bölümü olan Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, YÖK’ün 07/06/1999 tarihli ve B.30.EÖB.0.00.00.03-01-01-962-11934 sayılı yazısına istinaden ilk kez 1999-2000 eğitim öğretim yılında öğrenci almaya başlamıştır. Programımızda Yeni Türk Dili, Eski Türk Dili, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı ve Türk Halk Bilimi olmak üzere altı ana bilim dalı bulunmaktadır. Aynı zamanda Sosyal Bilimler Enstitüsüne bağlı olarak Tezli-Tezsiz Yüksek Lisans ve Doktora programları da yürütülmektedir. İlk eğitim öğretim döneminde 31 öğrenci ile yola başlayan Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, her geçen yıl – gerek öğretim elemanı kadrosu, gerekse öğrenci sayısı bakımından – gelişmeye ve büyümeye devam etmektedir. Bölümümüzde kuruluşundan itibaren sırasıyla Prof. Dr. Behiye Köksel, Prof. Dr. Vahit Türk, Prof. Dr. Murat Ceritoğlu, Prof. Dr. Ruhi Ersoy, Prof. Dr. Halil İbrahim Yakar Bölüm Başkanlığı görevini yürütmüşlerdir. 2017 yılından itibaren bu görevi Prof. Dr. Hülya Arslan-Erol yürütmektedir. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, eğitim ve öğretimde bilgili, donanımlı, kültürlü ve özgüveni yüksek bireyler yetiştirmeyi hedefleyen; bilimsel çalışmalarda uygulamaya dönük, proje odaklı ve çok disiplinli araştırmalar yapma anlayışını benimsemiş; paydaşlarıyla sürdürülebilir ilişkileri gözeten; bilgiyi, sevgiyi ve saygıyı Gaziantep’in tarihi ve zengin dokusuyla harmanlayan; “kalite odaklı, yenilikçi çağdaş bir öğretim kültürü oluşturmakla tanınan model bir bölüm olma amacındadır. Genç ve dinamik insan varlığıyla; özgürlükçü, yenilikçi ve sürdürülebilir yapısıyla; kurumsal kültüre değer veren ve kalite odaklı gelişmeyi hedef alan yönetim anlayışıyla; bilimsel araştırma, eğitim-öğretim, sanat ve sportif faaliyetleriyle Bölümün hedefi; bireysel yeteneklerini geliştiren, bilgilerini sosyal yaşama aktarabilmek için çağdaş metotları ve teknolojiyi kullanabilen, eleştirel düşünen, ömür boyu öğrenmeyi ilke edinen, ulusal ve uluslararası platformlara katılabilecek özgüvene sahip, toplumun gelişmesine katkıda bulunarak yaratıcı düşünebilen, Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı bilim insanları ve öğretmen adayları yetiştirmektir. Bölümümüzden mezun olan öğrenciler, bugüne kadar çok değişik uygulamalar olmakla beraber, üniversitelerin ilgili fakülte ya da enstitülerinden alacakları pedagojik formasyon ile Milli Eğitim'e bağlı devlet okullarında ya da özel okullarda öğretmen olarak görev alabilir ayrıca Devlet arşivlerinde araştırmacı, Radyo, televizyon ve gazetelerde metin yazarı veya editör, Üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilirler.
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Türk Dili ve Edebiyatı alanında Yüksek Lisans diplomasi verilir.
Kabul Koşulları
Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin öngördüğü ve Gaziantep Üniversitesi Senatosu’nun belirlediği koşullar doğrultusunda “Türk Dili ve Edebiyatı, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Türk Halk Bilimi” bölümlerinden birinden lisans seviyesinde diploma sahibi olmak, ALES’ten geçerli not olmak, Anabilim dalı tarafından yapılan mülakatta başarılı olmak.
Üst Kademeye Geçiş
Yüksek Lisans eğitimini basari ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli puan almaları ve doktora eğitimi için yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Doktora programlarda öğrenim görebilirler.
Mezuniyet Koşulları
Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi dört yarıyıldır(Tezli Yüksek Lisans programını dört yarıyılda tamamlayamayan öğrenciye ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile iki yarıyıl ek süre verilir.). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Lisansüstü Yönetmeliğinin öngördüğü ve Gaziantep Üniversitesi Senatosu’nun yönetmelikte belirtilen tüm yükümlülüklerini yerine getiren öğrenciler programı tamamlamaya hak kazanırlar. Bunun için;
• Tezli yüksek lisans programında toplam yirmi bir (21) krediden (120) AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması dersi alması gerekir.
• Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az bir dersin yüksek lisans eğitimi sırasında alınması zorunludur.
Mezun İstihdam Olanakları
Anabilim dalından mezun olan öğrenciler, bugüne kadar çok değişik uygulamalar olmakla beraber, üniversitelerin ilgili fakülte ya da enstitülerinden alacakları pedagojik formasyon ile Milli Eğitim'e bağlı devlet okullarında ya da özel okullarda öğretmen olarak görev alabilir ayrıca Devlet arşivlerinde araştırmacı, radyo, televizyon ve gazetelerde metin yazarı veya editör, üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilirler.
Ölçme ve Değerlendirme
Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir.



https://obs.gantep.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=20